Skip to main content

Muistin tutkimiseen ja kognitiivisiin eli hahmottamiseen, kielen kehitykseen, muistiin sekä oppimisen testaamiseen liittyviä myyttejä


Lääkkeiden testaus pitää suorittaa aina niin, että siinä noudatetaan hyvin tiukkoja standardeja, joiden avulla todistetaan se, että uusi lääke on parempi kuin vanhat tuotteet. Mutta kun puhutaan esimerkiksi Hollywoodin näkemyksestä lääkkeiden testaamisesta, niin esimerkiksi dementialääkkeiden testaamista ei varmasti suoritettaisi merten pelätyimmällä sekä vaarallisimmalla eläimellä eli Tiikerihailla.


Tai ainakin nuo hait sijoitettaisiin jossain aavikoilla oleviin altaisiin, joissa niiden elinympäristöä voidaan tarkkailla sekä kontrolloida erittäin tehokkaasti. Mutta kuitenkin voidaan keskustella siitä, että voidaanko Alzheimer-lääkkeitä käyttää ihmisen älykkyyden lisäämiseen? Vaikka tällaiset kokeet tietenkin ovat sellaisia asioita, joita voidaan pitää osittain ehkä moraalittomina tai vähintään arveluttavina, niin joissakin tapauksissa on puhuttu siitä, että jotkut psykiatrit olisivat ehkä sitten esimerkiksi nopeuttaneet lasten kehitystä syöttämällä heille kasvuiässä noita dementoituneiden ihmisten hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä.


Kun Alzheimerin-tautia hoidetaan lääkkeillä, niin silloin noiden lääkkeiden vaikutus on oikeastaan melko yksinkertainen. Ne saavat hermosolut muodostamaan lisää myoleeni-säikeitä, eli suomeksi sanottuna nuo lääkkeet saavat aikaan sen, että hermosolut alkavat haaroittua nopeammin, mikä tietenkin lisää niiden yhteyksien määrää. Ja se miksi hermosolujen uusiutumisesta ollaan niin huolissaan liittyy nimenomaan hermosolujen haaroittamiseen. Kun ihminen menettää hermosolun, niin vaikka solu itse voidaan korvata, niin sen yhteydet ovat iäksi mennyttä, ja ne pitää rakentaa uudelleen. Syy miksi lapsi oppii niin nopeasti liittyy juuri tähän asiaan.


Heidän hermosolun kalvot ovat joustavampia, sekä vähemmillä yhteyksillä varustettuja kuin aikuisten hermosolut. Tuo yhteyksien vähäinen määrä saa aikaan sen, että hermosoluilla on enemmän tilaa rakentaa yhteyksiä muihin soluihin. Ja samoin nuo yhteydet löytävät toisensa helpommin. Tämä johtuu siitä, että soluilla on silloin käytössään enemmän pintaa, mistä se voi kasvattaa myoleeni-rihmojaan, koska hermosolut voivat muodostaa yhteyksiä ainoastaan myeliini säikeiden välityksellä. Eli tuossa hermosolujen yhteyksien luomisessa yhteys kulkee myeliinisäikeiden kautta solun tumaan, joka sitten ohjaa tuota signaalia kohti toisia soluja. Ja myeliinisäikeiden välillä on pieni tyhjä tila, jossa viestiä viedään välittäjäaineiden avulla solusta toiseen. Ja hermosolut tarvitsevat noita aineita siihen, että ne virittävät solun myeliinisäikeet sekä kertovat, mihin viesti oikeastaan pitää viedä.


Kun esimerkiksi tuntohermon aistinsolu lähettää viestin tunto-aistimuksesta hermosoluun, niin tuo hermosolu sitten lähettää myös välittäjä-aineita silloin, kun sähköinen viesti saapuu myeliinitupen päähän, ja näiden välittäjäaineiden tehtävä on kertoa solun tumaan tai “centronille” se, mihin haarakkeeseen se tuon viestin ohjaa, koska varsinkin hermosilmuissa eli “Nexuksissa” olevat solut hoitavat monien eri soluryhmien viestintää, niin ne ovat erittäin haaroittuneita, ja siksi niiden kuolema on todella vakava asia koko ihmisen hermostolle. Nuo alemmat tai ensin kehittyneet hermosolut ovat soluja, jotka varastoivat ihmisen ensimmäiset kokemukset, ja sen vuoksi esimerkiksi ensimmäisinä elinvuosina tapahtuva pahoinpitely on todella vakava asia. Alzheimerin tauti on tauti, joka estää nimenomaan tuon hermoston haarakkeen toiminnan, ja siksi siihen kehitetyt lääkkeet vaikuttavat lähinnä tuohon hermoston haarakkeeseen.


Tarkemmin sanottuna tuo Alzheimerin tauti estää noiden hermoston haarakkeiden tukisolujen toiminnan, mikä sitten paljastaa tuon rihman, ja silloin hermosto menettää yhteytensä. Jo pitkään ovat neurologit sekä psykoterapeutit tienneet, että ihmisen älykkyys riippuu siitä, kuinka paljon yhteyksiä aivojen hermosolut ovat muodostaneet, eli se että yhteyksiä on paljon, merkitsee sitä että ihminen kykenee käsittelemään erittäin suuria tietomääriä, mutta tietenkin kaikki tietävät, että professorit ovat hieman hajamielisiä.


Suurten tietomäärien sekä useiden taitojen käsitteleminen tekee ihmisestä hieman hitaan, koska hänen pitää miettiä samalla useita asioita, joten tietenkin on olemassa toinen tie mikä sitten voi toimia jossain tilanteessa melko hyvin, ja se on se, että henkilölle opetetaan hyvin kapea-alaisia asioita hyvin intensiivisesti. Näin koulutettiin esimerkiksi huippuluokan samuraita, joille opetettiin karatea sekä erilaisia aseiden hallintatekniikoita, jolloin hän oli tietenkin hyvä taistelija, mutta muuten varmasti he olivat hiukan kapea-alaisen ammatin haltijoita.


Kun mietitään esimerkiksi vammaisia, niin vaikkapa työsaleissa voidaan huomata, että he tekevät oman työnsä todella nopeasti. Mutta saattaa olla niin, että he eivät kykene edes tekemään  mitään muita töitä. Tuolloin puhutaan oppimisen äärimmäisestä aspektista, jota kutsutaan täsmä-oppimiseksi. Kyseistä menetelmää pidetään moraalisesti hiukan arveluttavana, ja se perustuu siihen, että henkilö ikään kuin eristetään täysin yhteiskunnasta, ja hänelle opetetaan vain yhtä asiaa. Kyseistä menetelmää kutsutaan nimellä “Kaspar Hauser-metodologia”, ja sen harjoittaja varmasti joutuu lopun iäkseen mielisairaalaan.Tämän menetelmän nimi tulee “Kaspar Hauser”-nimisestä pojasta, joka kuuluu yhteen maailman eriskummallisimmista tarinoista.


Tuo poika siis marssi erääseen saksalaiseen kaupunkiin, ja ilmoitti haluavansa ratsuväkeen, ja muuta hän ei osannut sitten puhuakaan. Itsekin ole tätä tapausta pohtinut joskus, ja myöhemmin sitten olen miettinyt sitä, että onko mahdollisesti kyseessä jostakin kasvatustieteellisestä kokeesta, jossa lapsi kasvatetaan täysin erillään tavallisesta yhteiskunnasta, ja ainoa hänen kontaktinsa ulkomaailmaan olisivat armeija. Tässä viittaan erääseen Fredrik Suuren alaisten suorittamaan kokeeseen, missä lapsia pidettiin huoneissa vuosia niin, että hoitajat eivät heille puhuneet mitään, ja sitten Fredrik pääsi kuuntelemaan ihmisten luonnollista puhetta. Ja sitä “enkelten kieltä” sitten tuli noiden humiloitujen sekä epäeetttsesti kohdeltujen ihmisten suusta.


Tuota äärimmäisen epäeettistä koetta kutsutaan “enkelikokeeksi”, ja se varmasti on äärimmäisen julma tapa testata ihmisiä. “Kaspar-Hauser”-metodologiaa voidaan verrata esimerkiksi RISC-tietokoneisiin, jotka suorittavat vain yhtä tehtävää. Tuollainen yhden tehtävän kone kuten taskulaskin on äärimmäisen tehokas silloin, kun se tekee vain yhtä tehtävää, mutta mikään monipuolinen väline se ei ole. Ja jos jotain ihmistä sitten kasvatetaan tuollaisen metodologian kautta, niin se tarkoittaa, että hänelle tulee erittäin vakavia psyykkisiä häiriöitä sekä henkistä vammautumista.


Joten ehkä tuo Kaspar Hauser oli tuollaisen kokeen “tuote” ihminen, joka oli ikään kuin valittu “supertaistelijaksi” tuohon Preussilaiseen armeijaan, vaikka Saksa ei tuolloin ollut vielä yhdistynyt. Eli hänelle olisi opetettu sitten pelkkää sotaa, ja sillä tavoin olisi varmasti luotu sotilas, joka olisi ollut vaikea vastustaja kenelle hyvänsä.  Ja kun palataan näihin kuuluisiin Alzheimer-lääkkeisiin, niin joku psykiatri on saattanut niitä sitten myös lapsille syöttää motiivinaan ikään kuin parantaa tuollaisen henkilön tulevia asemia yhteiskunnassa.


Mutta onko tuollainen toiminta oikeasti jotenkin hyväksyttävää, kas siinä vasta on pulma. lääkärin pitää aina puolustaa potilaansa oikeuksia, mutta sitä en kyllä tiedä, mitä tuollainen lääkitys sitten ihmiselle aiheuttaa. Kuitenkin tällaisista lääkkeistä kerrotaan aina toinen toistaan erikoisempia juttuja, joiden mukaan esimerkiksi USA:n rangaistuslaitoksissa olisi vangeille tehty tällaisia kokeita, joissa vankien älykkyysosamäärää on ainakin yritetty kehittää juuri Alzheimer-lääkkeillä, ja tämä ohjelma olisi sitten ollut osa jotain projektia, missä kovissa rangaistuslaitoksissa istuneita vankeja olisi motivoitu liittymään NAVY SEAL:iin, missä he sitten olisivat työskennelleet Phoenix-ohjelmassa Vietnamissa.


Tuollaiset “häkkilinnut” voisivat olla erittäin motivoituja toimimaan esimerkiksi  JSOC:in (Joint Special Operations Command) työhön, koska en usko, että nuo henkilöt olisivat kovin mielissään istuessaan vankilassa. Ja tämän kaltaiset ohjelmat tietenkin saavat ihmisten niskakarvat nousemaan pystyyn, kun ajatellaan sitä, miten esimerkiksi tuollaisia kovaan väkivaltaan syyllistyneitä henkilöitä koulutetaan.


Samoin sitä varmasti ajattelee moni, että mitä noille ihmisille oikeastaan luvataan. Ja kun ajatellaan esimerkiksi kuoleman pistosta, niin itse kyllä uskoisin, että tuollainen teloitus voidaan tietenkin lavastaa niin, että henkilö saa vain normaalin anestesian, eli tuolloin vain lääkeampullien etiketti pitää vaihtaa, ja sitten tietenkin kyseisen henkilön menneisyys voidaan poistaa, jolloin hän voisi tehokkaammin totella “herraansa”.

Jos taas määrätään kaasukammio tai sähkötuoli, niin silloin vain pitää käyttää hiilihappojäätä sekä käyttää ilokaasua, tai säätää tuo sähkötuoli tainnuttavalle teholle eli tehdä siitä itseasiassa tuolin muotoinen sähköpamppu tai taser, kuten tuon välineen kauppanimi kuuluu, jolloin teloitettava vain menettää tajuntansa Tuolloin pitää vain lääkäri sekä pari vanginvartijaa saada hiljaiseksi, ja kirjoittamaan väärennetty kuolintodistus, sekä elintoimintoja valvovaa kojetta “säätää”, niin että se näyttää filmiä. Ja jos hän sitten sattuu kuolemaan tehtävissään, niin silloin tietenkin hänen olemassaolonsa voidaan kiistää.

http://altzheimerintauti.webnode.fi

Comments

Popular posts from this blog

The hydrogen-burning supernovas are interesting models.

"Researchers discovered a significant magnesium anomaly in a meteorite’s dust particle, challenging current astrophysical models and suggesting new insights into hydrogen-burning supernovas. (Artist’s concept.)Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Rare Dust Particle From Ancient Extraterrestrial Meteorite Challenges Astrophysical Models) If the star is too heavy when its fusion reaction starts, it can detonate just at that moment, when its fusion starts. If the collapsing nebula is heavy enough, it can form a black hole straight from the nebula. But if the nebula's gravity is too heavy to  form  the blue giant or too  small  it can collapse  straight  into a black hole . If  the forming star is a little bit larger than the blue supergiants. It can explode immediately when the fusion starts.    The theory of hydrogen-burning supernovas consists  model  of the giant stars that explode immediately after their fusion starts. When the...

The ancient galaxy mirrors the Milky Way.

"This image shows the galaxy REBELS-25 as seen by the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), overlaid on an infrared image of other stars and galaxies. The infrared image was taken by ESO’s Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA). In a recent study, researchers found evidence that REBELS-25 is a strongly rotating disc galaxy existing only 700 million years after the Big Bang. This makes it the most distant and earliest known Milky Way-like galaxy found to date. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al./ESO/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET" (ScitechDaily, Astronomers Baffled by Ancient Galaxy That Mirrors Modern Milky Way) Researchers found the youngest Milky Way-type galaxy. The distance to the galaxy is enormous. And the light that comes from that galaxy named REBELS-25 comes from the Universe that is only 700 million years old. The distance to that galaxy is enormous about 236 billion light years. And that means it's a very dista...

Transcendence, or the ability to transcendent thinking may grow in teen's brains.

   "New research has discovered that transcendent thinking, which involves analyzing the broader implications of situations, can foster brain growth in adolescents. This form of thinking enhances brain network coordination, impacting developmental milestones and future life satisfaction. The study emphasizes the need for education that encourages deep, reflective thought, underscoring the critical role of adolescents in their own brain development". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) "Scientists at  USC Rossier School of Education’s Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education (CANDLE) have discovered that adolescents who grapple with the bigger meaning of social situations experience greater brain growth, which predicts stronger identity development and life satisfaction years later". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) The transcendenc...