Skip to main content

En tiedä mikä on oikea aika käyttää tai opetella käyttämään sosiaalista mediaa, mutta elämän ensimmäisenä kapakka-iltana sitä ei varmaan kannata ryhtyä tekemään.


En tiedä mikä paikka tai ikä on sopiva aloittaa sosiaalisen median käyttö, mutta silloin kyllä pelottaa, jos tuo ensimmäinen kosketus tällaiseen median muotoon tehdään ensimmäisen laillisen ravintolaillan aikana mukavan nousujohteisessa humalassa. Silloin saattaa kirjoitusten sävy olla sellainen, että siinä voi jotain ruveta hävettämään. Jos sitten viestittely muuttuu kovin vihamieliseksi, niin silloin kyllä voi edessä olla käynti poliisilaitoksella tai ystävyyssuhteen katkeaminen, jos sitten tulee sanottua toiselle vähän pahasti.

Kun tuon median muodon käytöstä puhutaan, niin silloin voidaan sanoa se vanhan kansan viisaus, että "kukaan ei ole seppä syntyessään", eli myös kirjoittaminen on taito sinänsä, ja kirjoittamaan oppii vain ihminen, joka osaa olla kärsivällinen. Samoin ihmistä pitää opettaa kirjoittamaan sellaista tekstiä, mikä noudattaa voimassa olevaa valtakunnan lakia. Siinä olevien kuvien julkistamisessa pitää myös noudattaa lakia sekä hienotunteisuutta, eli ketään ei siellä saisi ryhtyä nolaamaan. Ja noiden palveluiden tarjoajilla on moderointia koskeva  velvollisuus, eli heidän pitää sitten myös ilmoittaa sivuilleen tulleen kielletyn materiaalin viranomaisille.

Sosiaalisen median ongelma on juuri se, että siinä ei ole mitään mahdollisuutta kehittyä vaiheittain tällaisten palveluiden käyttäjäksi, vaan kaikki asiat tulevat kerralla. Itse olisin sitä mieltä, että nuorille ei pitäisi antaa kaikkia käyttöoikeuksia kerralla, vaan niitä pitäisi sitten antaa vähän niin kuin vaiheittain.

Ensin pitäisi antaa pelkät tekstin julkaisua koskevat oikeudet, eli missään nimessä kuvia ei saisi julkaista kovin varhaisessa vaiheessa, ja muutenkin mediakasvattajien pitäisi aktiivisesti opettaa nuorille sitä, mikä on sopivaa median käyttämistä. Sosiaalisen median käyttöä pitäisi ensin ala-asteella harjoitella suljetussa ympäristössä, jotta sitten voidaan noiden ihmisten toimintaa ohjata sekä opettajien, koulun mielenterveysasiantuntijoiden sekä poliisin toimesta, ja samalla pitää korostaa sitä, että kaikissa sosiaalisen median julkaisuissa pitää noudattaa kahta periaatetta, joista ensimmäinen on se, että kirjoituksissa pitää muistaa sama tyyli kuin kirjeitä kirjoitettaessa.

Samoin toinen asia on se, että kaikki mitä sosiaaliseen mediaan kirjoitetaan pitää myös voida julkaista omalla nimellä. Tällä tarkoitan sitä, että tuon median muodon käyttöä sekä julkaisemista voisi harjoitella niin, että oppilaat kirjoittavat suljettuun ympäristöön pieniä kirjoitelmia, eli noin 50-sanaa voisi olla ihan hyvä pituus, ja tuon jälkeen luokka sitten arvioisi noita tekstejä, ja myös vanhemmat voisivat tuolloin katsoa, mitä nimenomaan lapsi kirjoittaa. Koska korkea ikäraja ei juurikaan auta, jos henkilö ei ole ennen sosiaalisen median käyttöönottoa ole sen käyttöä juurikaan harjoitellut.

Eli jos sosiaalisen median käyttöä aletaan harjoitella jo ala-asteella, niin silloin ei kukaan sitten tee sellaista virhettä, että alkaa syytää uhkauksia kavereille, eikä myöskään sosiaalisen median kirjoituksiin vastaaminen tai niiden kommentoiminen saada sellaiseksi, että sitä voisi äidillekin esitellä. Se mitä ihmiset tarvitsevat, kun he lähtevät käyttämään sosiaalista mediaa on ohjaus, sekä se että siihen voisi vähitellen totuttautua. Kun joku 18-vuotias sitten hankkii käyttöönsä ensimmäisen "oikeasti oman" kännykän sekä liittymän, niin silloin hän kohtaa oikeasti sosiaalisen median, ja silloin kyllä käy niin kuin ajokorttia hankittaessa. Kun ajokortti ilmestyy henkilön taskuun, niin silloin hän ei muuta tee kuin aja autolla, mutta kyllä se sitten myöhemmin tasaantuu. Sama tapahtuu myös sosiaalisen median kanssa, eli siitä että joku addiktoituu tuon välineen käyttäjäksi ei tarvitse pelästyä.

Kyllä se todellinen maailma sieltä sitten löytyy, kun tuo Facebook alkaa muuttua vähän väljähtäneeksi malliksi. Ja sitten tietenkin voidaan aina välillä sanoa, että jokainen mokaa joskus. Jos ihminen muistaa sen, että kaikki asiat mitä hän sosiaaliseen mediaan kirjoittaa pitää voida toistaa oikeudessa omaa naamaa näyttäen, niin silloin tietenkin kaikkien olisi hyvää olla. Sosiaalisessa mediassa on sekä hyviä että pahoja puolia.Sen avulla on ehkä saatu joku rikos estettyä, kun tuollainen häiriintynyt ihminen on noita uhkauksia syytänyt nettiin. Riippuu käyttäjästä mihin hän tuota välinettä käyttää. Toki voidaan sanoa, että sosiaalisen median käyttö sitten saattaa olla joillekin ihmisille vähän vaikeaa, ja kun puhutaan sitten noista paljon puhutuista kuvista, niin tietenkin on hävytöntä kuvata ihmisiä kadulla ilman heidän lupaansa, eikä myöskään mikään 14-vuotias saa olla kenenkään aikuisen seksiobjekti

Joten sen vuoksi olisi omasta mielestäni parempi, että sosiaaliseen mediaan eivät kovin nuoret saisi ladata kuvia, mutta toisaalta se voisi kehittää tekstin tuottamistaitoja sekä halua julkistaa omia ajatuksia Internetissä. Se mikä on sopivaa käytöstä mediassa varmasti opitaan silloin paremmin, kuin jos sitä lähdetään 18-vuotiaana harjoittelemaan ensimmäisenä ravintolassa laillisesti vietettynä iltana sopivassa 1,8 promillen nousuhumalassa, jolloin maailma saattaisi vaikuttaa erittäin simppeliltä paikalta elää, ja silloin tietenkin puhelimeen ladataan kaikki mahdolliset uudet sovellukset, joiden käyttöön tutustutaan hyvässä seurassa ja hilpeässä mielentilassa.

https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/yle-sosiaalisessa-mediassa-uusi-ikaraja-otetaan-kayttoon-suomessa-jo-ensi-vuonna/6485572

https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

The hydrogen-burning supernovas are interesting models.

"Researchers discovered a significant magnesium anomaly in a meteorite’s dust particle, challenging current astrophysical models and suggesting new insights into hydrogen-burning supernovas. (Artist’s concept.)Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Rare Dust Particle From Ancient Extraterrestrial Meteorite Challenges Astrophysical Models) If the star is too heavy when its fusion reaction starts, it can detonate just at that moment, when its fusion starts. If the collapsing nebula is heavy enough, it can form a black hole straight from the nebula. But if the nebula's gravity is too heavy to  form  the blue giant or too  small  it can collapse  straight  into a black hole . If  the forming star is a little bit larger than the blue supergiants. It can explode immediately when the fusion starts.    The theory of hydrogen-burning supernovas consists  model  of the giant stars that explode immediately after their fusion starts. When the...

The ancient galaxy mirrors the Milky Way.

"This image shows the galaxy REBELS-25 as seen by the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), overlaid on an infrared image of other stars and galaxies. The infrared image was taken by ESO’s Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA). In a recent study, researchers found evidence that REBELS-25 is a strongly rotating disc galaxy existing only 700 million years after the Big Bang. This makes it the most distant and earliest known Milky Way-like galaxy found to date. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al./ESO/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET" (ScitechDaily, Astronomers Baffled by Ancient Galaxy That Mirrors Modern Milky Way) Researchers found the youngest Milky Way-type galaxy. The distance to the galaxy is enormous. And the light that comes from that galaxy named REBELS-25 comes from the Universe that is only 700 million years old. The distance to that galaxy is enormous about 236 billion light years. And that means it's a very dista...

Transcendence, or the ability to transcendent thinking may grow in teen's brains.

   "New research has discovered that transcendent thinking, which involves analyzing the broader implications of situations, can foster brain growth in adolescents. This form of thinking enhances brain network coordination, impacting developmental milestones and future life satisfaction. The study emphasizes the need for education that encourages deep, reflective thought, underscoring the critical role of adolescents in their own brain development". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) "Scientists at  USC Rossier School of Education’s Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education (CANDLE) have discovered that adolescents who grapple with the bigger meaning of social situations experience greater brain growth, which predicts stronger identity development and life satisfaction years later". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) The transcendenc...