Skip to main content

Marxin kasaantumisteoria ei ole sama asia kuin "Kommunistinen manifesti" eli analyysi kirjasta "Pääoma" (Das Kapital: Kritik der politischen Ökonomie, 1868)



Kun Karl Marx kirjoitti kirjan “Pääoma” (Das Kapital: Kritik der politischen Ökonomie, 1868 (Tark. Suom. Pääoma, poliittisen talouden kritiikki) ), missä hän esitteli kuuluisan “kasautumisteoriana” tunnetun talousopin, niin hän ei varmaan koskaan ajatellut sitä, että hänen oppiensa perusteella joskus johdettaisiin mitään valtiota. Nuo valtion johtamista koskevat ajatukset hän esitti muuten sitten kirjassaan "Kommunistinen manifesti" “Kasautumisteoria” on sellainen käsite, joka polveutuu universumista, joka kaikki materiaali keskittyy massakeskipisteen ympärille. Taloutta ajatellaan Marxin aivoissa ikään kuin universumina, jossa massakeskipisteinä toimivat erilaiset yritykset, joiden massa määräytyy sen mukaan, miten paljon pääomaa eli rahaa sillä on käytössään.

Mitä suurempi pääoma yhtiöllä on, niin sitä suurempi paino sillä on tuolla taloudellisessa avaruudessa. Ja tietenkin yhteiskunnan rikkaimmilla ihmisillä on paljon pääomaa, joten varallisuus kasautuu yhteiskunnan ylimmässä toimeentuloluokassa olevien ihmisten taskuun. Näet heillä on varaa palkata esimerkiksi tohtoreita omissa nimissään oleviin yhtiöihin töihin, ja sitten nämä henkilöt tuovat yhtiöön paitsi osaamista niin myös kiinnostavuutta. Ja kiinnostavuus sitten tuo esiin sen että tuon yhtiön nimi mainitaan esimerkiksi lehdistössä, mikä sitten tuo yhtiölle esimerkiksi google hakuja sekä sen kautta ikään kuin piilomainontaa. Tuo muiden juttujen yhteydessä tuleva mainonta on usein paljon tehokaampaa kuin esimerkiksi ns. "oikea" eli tarkoituksellinen mainonta, koska se merkitsee yhtiön saavan silloin aitoa kiinnostavuutta ihmisten silmissä.


Pääoma ei kuitenkaan ole pelkkää rahaa, vaan se on myös työntekijöiden määrässä sekä laadussa näkyvä asia, ja jos yhtiöllä on paljon työntekijöitä, niin sillä odotetaan olevan automaattisesti myös talousasiat kunnossa. Ja jos yhtiö saa listoillan olevien toimijoiden eli yhtiömiesten joukkoon esimerkiksi taloustieteen nobelistin, niin se sitten varmasti parantaa sen uskottavuutta markkinoilla, jos tuota yhtiötä ajatellaan esimerkiksi puhtaasti sijoittajan kannalta. Samoin tuotantotilojen koko sekä koneiden nykyaikaisuus lisää yhtiön uskottavuutta noiden sijoittajien näkökulmasta katsottuna. Yritys on sellainen asia, että sen uskottavuutta ei voida suoraan tietää, mutta on olemassa indikaattoreita, joiden avulla voidaan päätellä, että onko sillä tarpeeksi uskottavuutta, jotta siihen kannattaa lähteä sijoittamaan rahoja? Ja yksi sellainen indikaattori on työntekijöiden määrä, sekä myös yhtiömiesten koulutustaso.


Uskoisin että esimerkiksi oikeustieteen tohtori on yrittäjänä uskottavampi kuin henkilö jolla ei mitään koulutusta ole, koska akateemisia ihmisiä pidetään henkilöinä, joilla on taitoa arvioida toimintaympäristöään tehokkaasti sekä taidokkaasti. Ja jos joku yhtiö omaa esimerkiksi 300 työntekijää, niin silloin tietenkin se on jo ikään kuin osoittanut olevansa varteen otettava toimija. Kun puhutaan pääomasta, niin akateemisesti koulutettu henkilö varmasti on kiinnostava kohde, kun esimerkiksi opinnäytetöiden kautta lähdetään arvioimaan hänen taitoaan toimia tuossa yrityksessä. Miettitäessä sitä miksi esimerkiksi tuollaisen ison yhtiön “massa” ikään kuin vetää pääomaa puoleensa, niin silloin tietenkin on helppoa puhua vain esimerkiksi siitä, kuinka monta mainosta se voi ostaa sanomalehdistä, mutta kuitenkin sen pitää kehittää se “juttu”, millä tuo yhtiö sitten saa ihmiset klikkaamaan omaa kotisivuaan, ja ottamaan yhtiöön yhteyttä.


Ja tuolloin olisi tietenkin hyvä, että yhtiön tuote olisi sellainen asia, millä tuota yhtiötä markkinoidaan. Kun puhutaan esimerkiksi siitä, että yhtiö tekisi kiinnostavia tuotteita, joita esitellään esimerkiksi tekniikan alan lehdissä tai nykyään myös Facebookissa kulkeva “viidakkorumpu” tyyppinen mainonta tai tuote-esittely voivat olla sellaisia asioita, joilla saadaan ohjattua klikkauksia omille kotisivuille, ja sitten on vain tuotteesta kiinni, kun lähdetään tekemään kauppoja. Ja kuten varmasti tiedämme, niin yksityisen yhtiön tuotteiden ostaminen on aina vapaaehtoista. Kun puhutaan kilpailusta, niin on oikeastaan aika hyvä ,että alueella olisi toinen saman alan yritys, koska se on loistava indikaattori siitä, että onko omassa yhtiössä palvelu ollut sitä, mitä sen pitää olla.


Tuon takia olisi yrittäjällä ehkä hyvä olla kaksi yhtiötä tuossa samassa paikassa, jotta hän sitten saisi tietää, että palveleeko joku henkilö jotenkin huonosti asiakkaitaan. “Huono palvelu” voi tarkoittaa sitä, että henkilökunta ei toimita tilauksia tai viettää turhan paljon aikaa takahuoneessa. Ja jos oma palvelu menee liian huonoksi, niin lopulta sitten voi käydä niin, että asiakkaat lähtevät muihin kaupunkeihin hakemaan tuotetta. Mutta kuitenkin suuren yhtiön painoarvo on todella suuri, ja sinne tulee varmasti paljon asiakkaita. Tuolloin kuitenkin pitää muistaa se, että jos joku pilaa ensivaikutelman, niin silloin tietenkin yhtiö menettää asiakkaansa ehkä välittömästi. Paras mainos yhtiölle tietenkin olisi tuote, joka esitellään jossain tekniikan alan lehdessä, mutta jos tuotetta sitten ei myydä, niin silloin kääntyvä asiakkaat toisen toimijan puoleen. Eli tuo pitää aina muistaa, kun valitaan työntekijöitä esimerkiksi uuteen rautakauppaan.


Jos joku työntekijä palvelee vaikka lapsia väärin, niin he sitten ehkä kertovat tästä kotonaan, jolloin joku rakennusalan yrittäjä ottaa ehkä asiasta nokkiinsa. Tuollainen asia voi tapahtua siten, että tuollaisen rakennusalan yrittäjän poikaa tai tytärtä kohdellaan tuossa yhtiössä vähän huonosti eli heille esimerkiksi karjutaan päin naamaa. Ja jos keskustellaan esimerkiksi Facebookissa tai muualla julkaistuista videoista, niin en usko että tuollainen yrittäjä hyvällä katsoo sitä, jos hänen lapsilleen huudetaan naama punaisena. Ja jos esimerkiksi maatalousyrittäjän lapsia kohdellaan perheessään sellaisina, että he eivät mitään osaa, niin silloin tietenkään he eivät halua sitten jatkaa tuossa ammatissa.

Tuolloin ei ymmärretä sitä, että lapset saavat tuolloin ensi kosketuksen yhtiöön, josta hän ehkä sitten tulevaisuudessa tilaa tuotteita omaan yhtiöönsä . Yhtiö voi pilata maineensa monella mielenkiintoisella tavalla, joista yksi on tietenkin sellainen, että jonkun yrittäjän mielestä ei lapsia kaivata yrittäjä-isän vieressä seisomassa, kun tämä tekee yhtiölleen tilauksia. Se varmaan tekee tällaiselle ihmiselle hyvän mielen koko päiväksi, kun hän on siinä ajatellut vähän näyttää esimerkiksi tukkulistaa omille työnsä jatkajille. Ja paikalle sitten saapuu tuollainen mukava myyjä, joka alkaa aukoa noille lapsille päätään, niin se takuulla myös tuntuu silloin todella pahalta.

marxjatalous.blogspot.fi


Comments

Popular posts from this blog

The hydrogen-burning supernovas are interesting models.

"Researchers discovered a significant magnesium anomaly in a meteorite’s dust particle, challenging current astrophysical models and suggesting new insights into hydrogen-burning supernovas. (Artist’s concept.)Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Rare Dust Particle From Ancient Extraterrestrial Meteorite Challenges Astrophysical Models) If the star is too heavy when its fusion reaction starts, it can detonate just at that moment, when its fusion starts. If the collapsing nebula is heavy enough, it can form a black hole straight from the nebula. But if the nebula's gravity is too heavy to  form  the blue giant or too  small  it can collapse  straight  into a black hole . If  the forming star is a little bit larger than the blue supergiants. It can explode immediately when the fusion starts.    The theory of hydrogen-burning supernovas consists  model  of the giant stars that explode immediately after their fusion starts. When the...

The ancient galaxy mirrors the Milky Way.

"This image shows the galaxy REBELS-25 as seen by the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), overlaid on an infrared image of other stars and galaxies. The infrared image was taken by ESO’s Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA). In a recent study, researchers found evidence that REBELS-25 is a strongly rotating disc galaxy existing only 700 million years after the Big Bang. This makes it the most distant and earliest known Milky Way-like galaxy found to date. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al./ESO/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET" (ScitechDaily, Astronomers Baffled by Ancient Galaxy That Mirrors Modern Milky Way) Researchers found the youngest Milky Way-type galaxy. The distance to the galaxy is enormous. And the light that comes from that galaxy named REBELS-25 comes from the Universe that is only 700 million years old. The distance to that galaxy is enormous about 236 billion light years. And that means it's a very dista...

Transcendence, or the ability to transcendent thinking may grow in teen's brains.

   "New research has discovered that transcendent thinking, which involves analyzing the broader implications of situations, can foster brain growth in adolescents. This form of thinking enhances brain network coordination, impacting developmental milestones and future life satisfaction. The study emphasizes the need for education that encourages deep, reflective thought, underscoring the critical role of adolescents in their own brain development". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) "Scientists at  USC Rossier School of Education’s Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education (CANDLE) have discovered that adolescents who grapple with the bigger meaning of social situations experience greater brain growth, which predicts stronger identity development and life satisfaction years later". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) The transcendenc...