Skip to main content

Autoa viritettäessä pitää aina muistaa se, että katu ei ole kilparata


Katu ei ole kilparata, ja sen verran kannattaa muistaa, että mikä tahansa auto kulkee sen verran kovaa, että sillä pääsee varmasti eroon omasta ajokortista hyvin helposti, ja missään nimessä ei ole taloudellisesti kannattavaa kaahailla kaduilla, koska vastaan tulee usein poliisisetä, joka ottaa sitten kortin pois, ja häntä ei muuten kannata lähteä karkuun. Autojen virittämisestä on aina välillä keskusteltu pitkään ja hartaasti. Omasta mielestäni auton virittämiseen tai oikeastaan siihen, miten se pitäisi turvallisesti tehdä, olisi ehkä kiinnitettävä vähän enemmän huomiota, koska joku aina välillä tekee noihin omistamiinsa moottoriajoneuvoihin hiukan muutoksia.


Autojen virittäminen on kokonaisuus, johon kuuluu sekä alustan että jarrujen oikeaoppinen muuttaminen, jotta ne vastaavat sitä tarvetta, mitä kohonneet tehot edellyttävät. Samoin kaiken maailman "cannon packeja", eli ilokaasuvirityksiä ei kannata ryhtyä koneisiin asentamaan, vaikka ne vaikuttaisivat viehättäviltä välineiltä, koska ilokaasua käyttävä ajoneuvo ei mene maassamme katsastuksesta läpi, ja myös koneiden virittämisessä esimerkiksi kaksipiirisellä polttoaineen suorasuihkutuksella, missä toiseen ruiskuryhmään suihkutetaan esimerkiksi nitrometaania liittyy sellainen ongelma, että moottori räjähtää hyvin helposti. Tuolloin moottorin paine nousee niin korkeaksi, että se rikkoo paikat, ja muutenkin tuon viritetyn moottorin kanssa kannattaa sitten kannattaa muistaa se, että paineen lisäksi sen lämpötila kasvaa, joten viritettyyn moottoriin kannattaa aina asentaa tehokkaampi jäähdyttäjä.


Mutta itse kyllä pidän tätä harrastusta muuten ihan mukavana asiana, jos vain auton virittäjä sattuu muistamaan, että autokilpailut pidetään kilparadoilla eikä liikenteen seassa. Kuitenkin aina välillä vastaan tulee tapauksia, jotka eivät osaa ajaa, niin kuin liikennesäännöt määräävät. Tuon takia lainvalvojilla pitää olla todella tehokkaat autot, jotta he voivat ottaa näitä henkilöitä kiinni, ja tietenkin heidän pitää varautua siihen, että pysäytettävällä henkilöllä on käytössään joku Ferrari Testarossa tai rekka allaan.


Tuon takia lainvalvojilla saattaa olla käytössään esimerkiksi "kirveslevyinä" tunnetut pysäytysvälineet, jotka ovat oikeastaan eräänlaisia uuden sukupolven piikkimattoja, joiden tarkoitus on repiä kaikki auton pyörät puhki, tai sitten ne ovat sellaisia, että jos vaikka rekka ajaa tuota levyä päin, niin sen alaosa nousee moottoria vasten, sekä nostaa samalla sitä ylös. Toinen vaihtoehto tuon auton pysäyttämiseen on käyttää sellaista piikkimattoa, missä piikit jäävät ikään kuin kumin sisään, mutta eivät irtoa tuosta välineestä, jolloin tuo piikkimatto sitten nousee etupyörän ripustusta vasten, eli uudet piikkimatot on tehty nimenomaan rikkomaan tuota auton alustaa, ja tekemään sille mahdollisimman paljon vahinkoa, jotta sillä ei enää tämän pysäytyksen jälkeen pääsisi ajamaan eteenpäin. Kuitenkin poliisiautojen pitää olla nopeita, jotta niillä saadaan sitten esimerkiksi nuo Ferrarit kiinni.


Eli kuten tiedämme, niin huipputekniikka on tullut myös tavallisiiin autoihin, ja siksi kaikkia vastaantulevia autoja kannattaa pitää poliisin virka-autoina. Ja vaikka ne muistuttaisivat ulkoisesti esimerkiksi jotain tavallista perhe-autoa, niin niillä on ehkä varsin vähän tekemistä normaalin auton kanssa. Niissä voi olla nestekidepinta, jossa on vaihtuvat värit, ja vasta kun autoja ryhdytään pysäyttämään, niin silloin kylkiin tulee tunnukset, ja tietenkin nuo pysäytysvalot voivat olla sellaiset, että ne paljastuvat, vasta  kun niitä tarvitaan.


Tietenkin niiden maskin sisään asennetut tutkat ja kamerat voivat taltioida nopeuksia automaattisesti, ja vasta kun vastaan tulee sellainen tapaus, jota kannattaa sakottaa, niin silloin tieto lähtee keskukseen, joka myös taltioi kaiken mitä tuolla autolla tehdään sen ollessa liikenteessä. Kun puhutaan auton virittämisestä, niin tietenkin esimerkiksi osassa rekoista on ilokaasulaitteita sekä polttoaineen esilämmitys varustukset, jotta ne voisivat toimia erittäin vaativissa olosuhteissa, joissa tarvitaan sitten erittäin kovaa suorituskykyä.

Niiden pohjalta voidaan suunnitella esimerkiksi sellaisia moottoreita, joita voidaan käyttää maksimiteholla pitkään, koska poliisiautojen pitää olla sellaisia, että ne saavuttavat kaikki ajateltavissa olevat kaaharit turvallisesti. Suurissa nopeuksissa auton alle tuleva ilma on ongelma, koska se sitten alkaa muodostaa ilmatyynyä auton alle, ja tuo ilmatyyny saa sen sitten nousemaan maasta ilmaan, jolloin seurauksena on onnettomuus. Vanhan ajan veturien puskuria muistuttava ilmanohjain tietenkin auttaa asiaa, mutta sen ongelma on keulan maavaran pieneneminen, mikä tuo vaikeuksia kaupungissa ajamiseen. joten noihin autoihin kannattaa asentaa sellainen etuosan ilmanohjain, joka laskeutuu alas, kun vauhti kasvaa eli silloin sen korkeus säätyy sen mukaan, miten kovaa autolla ajetaan.


Kyseisen  ratkaisun tarkoitus on luoda "ground effect" eli maaefekti, mikä tarkoittaa sitä että auton alle luodaan alipainetta, mikä imee autoa kohti tietä. Nuo poliisin käyttämät autot ovat usein vain virkakäyttöön varattuja, eli niitä ei edes myydä tavallisille ihmisille, ja joissakin noista autoista on varusteita, joita asennetaan vasta poliisin toimesta, ja koska en itse poliisi ole, niin en niistä sitten mitään kirjoita. Tietenkin tehokas moottori vaatii paljon ilmaa, joten siinä voisi olla alaslaskeutuva scooppi, joka kohoaa ylös, kun moottori tarvitsee lisää happea.


Mutta noiden huipputehokkaiden autojen ongelma on siinä, että yleensä tuollainen tehokas ilmanotto paljastaa auton "hi-performance"-ajoneuvoksi. Autoihin asennetusta ajotekniikasta tietenkin voidaan kirjoittaa vaikka mitä, eli noissa autoissa on kokeiltu esimerkiksi diesel-sähköisiä järjestelmiä, joissa jokaista pyörää varten on asennettu erillinen sähkömoottori. Se perustuu sellaiseen ajatukseen, että normaalin mäntämoottorin perään olisi asennettu "Wankel"-moottori tällaisia takaa-ajotilanteita varten, eli tuolloin auto ajaisi normaalilla mäntämoottorilla tavallista ajoa, mutta kun sillä halutaan ajaa kovaa, niin silloin tuohon auton vaihdelaatikkoon olisi asennettu "wankel"-eli kiertomäntämoottori, ja jos kaasu painetaan pohjaan, niin silloin tuohon erikoismoottoriin ohjautuu polttoainetta, ja muuten se ikään kuin pyörisi tyhjää tuon auton voimansiirron mukana. Mutta "Wankelin"ongelma on suuri polttoaineenkulutus, joten siksi tällaisen sähkömoottoriin perustuvan hybridimoottorijärjestelmän rakentaminen tekisi autosta taloudellisemman kuin Wankelin käyttö.


Tuo järjestelmä on se, mistä olen monta kertaa kirjoittanut, eli se on vastaava kuin mitä käytetään sukellusveneissä. Siinä polttomoottori pyörittää generaattoria, josta tuleva sähkövirta käyttää noita sähkömoottoreita, joilla saadaan sitten aikaan erittäin suuri nopeus, verrattuna normaaleihin polttomoottoreihin. Jos auto tehdään sellaiseksi, että siinä on joka pyörässä erillinen moottori, niin silloin voidaan tehdä sellainen liike, joka yleensä esitetään esimerkiksi amerikkalaisissa elokuvissa, ja se on "sudittamalla kääntäminen". Kyseinen  liike vaatisi vain napin, joka saisi pyöriä pyörittävät moottorit käymään eri suuntiin, jolloin auto kääntyisi paikallaan hyvin helposti.

Comments

Popular posts from this blog

The hydrogen-burning supernovas are interesting models.

"Researchers discovered a significant magnesium anomaly in a meteorite’s dust particle, challenging current astrophysical models and suggesting new insights into hydrogen-burning supernovas. (Artist’s concept.)Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Rare Dust Particle From Ancient Extraterrestrial Meteorite Challenges Astrophysical Models) If the star is too heavy when its fusion reaction starts, it can detonate just at that moment, when its fusion starts. If the collapsing nebula is heavy enough, it can form a black hole straight from the nebula. But if the nebula's gravity is too heavy to  form  the blue giant or too  small  it can collapse  straight  into a black hole . If  the forming star is a little bit larger than the blue supergiants. It can explode immediately when the fusion starts.    The theory of hydrogen-burning supernovas consists  model  of the giant stars that explode immediately after their fusion starts. When the interstellar nebula  falls  it can form

The ancient galaxy mirrors the Milky Way.

"This image shows the galaxy REBELS-25 as seen by the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), overlaid on an infrared image of other stars and galaxies. The infrared image was taken by ESO’s Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA). In a recent study, researchers found evidence that REBELS-25 is a strongly rotating disc galaxy existing only 700 million years after the Big Bang. This makes it the most distant and earliest known Milky Way-like galaxy found to date. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al./ESO/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET" (ScitechDaily, Astronomers Baffled by Ancient Galaxy That Mirrors Modern Milky Way) Researchers found the youngest Milky Way-type galaxy. The distance to the galaxy is enormous. And the light that comes from that galaxy named REBELS-25 comes from the Universe that is only 700 million years old. The distance to that galaxy is enormous about 236 billion light years. And that means it's a very dista

Transcendence, or the ability to transcendent thinking may grow in teen's brains.

   "New research has discovered that transcendent thinking, which involves analyzing the broader implications of situations, can foster brain growth in adolescents. This form of thinking enhances brain network coordination, impacting developmental milestones and future life satisfaction. The study emphasizes the need for education that encourages deep, reflective thought, underscoring the critical role of adolescents in their own brain development". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) "Scientists at  USC Rossier School of Education’s Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education (CANDLE) have discovered that adolescents who grapple with the bigger meaning of social situations experience greater brain growth, which predicts stronger identity development and life satisfaction years later". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) The transcendenc