Skip to main content

Miksi autoissa ei käytetä laajemmin maakaasua polttoaineena?


Maapallon luonnonvarojen hupeneminen on todella ikävä asia, ja se kuitenkin on taannut esimerkiksi öljy- ja kaasu-yhtiöille sellaiset tulot, mitä kukaan ei edes osaa koskaan laskea. Kun puhutaan vaikkapa siitä, kun autojen polttoaineeksi valittiin öljy, niin silloin ihmiskunta sidottiin nimenomaan mineraaliöljyyn, jota ei voinut mistään muualta saada kuin maaperästä. Mineraaliöljyn käyttö tietenkin oli aikoinaan erittäin kannattavaa, koska sitä oli niin helppo käsitellä. Kuitenkin voidaan sanoa, että esimerkiksi kaasun käyttö auton polttoaineena olisi vähintään yhtä tehokasta, ja jos oikein halutaan asiaa kaivella, niin jos auto kävisi kaasulla sen tankkaaminen voisi tapahtua yksinkertaisesti vaihtamalla kaasupullo autossa olevaan liittimeen.

Tuolloin voitaisiin huoltamolla myytävää kaasua käyttää myös autojen moottoreissa, mutta ongelma tietenkin on verotuksellinen. Samalla myös autosta karkuun pääsevä kaasu on kuitenkin sikäli ongelmallinen, että jos sitä pääsee ilmaan, niin silloin voi käydä hyvin ikävästi, jos kaasu sitten muodostaa sellaisen koheesion ilman kanssa, että se aiheuttaisi voimakkaan räjähdyksen. Toki tuota kaupunkikaasua käytetään raskaan liikenteen ajoneuvoissa sekä trukeissa, joilla tavaroita siirretään varastoissa. Joten noissa välineissä ei tällainen kaasupullo ole mitenkään räjähdysherkkää tavaraa.


Kuitenkaan kaasukäyttöistä henkilöautoa ei juurikaan markkinoida ihmisille eikä sitä ainakaan ennen olla mitenkään markkinoitu yhtään kenellekään. Se mikä kaasukäyttöisen auton erottaa vanhasta kunnon bensiini- tai diesel-ajoneuvosta on se, että kaasumoottori ei ole mitenkään erityisen nirso siitä, mitä sen sisällä poltetaan. Eli mikä tahansa kaasu käy tuollaisen polttomoottorin polttoaineeksi, ja tuota kaasua voidaan valmistaa itse esimerkiksi elektrolyysi avulla vedestä. Tai sitten esimerkiksi biojätteen käymisessä syntyvä metaani tai hitsauksessa käytettävä asetyleeni toimivat aivan hyvin jokaisessa polttomoottorissa, mikä on vain muutettu käyttämään kaasua.


Mäntämoottoreissa on kuitenkin tiettyjä puristukseen liittyviä rajoitteita, jotka voidaan ohittaa käyttämällä autoissa turbiinia, jonka sisällä tuota kaasua poltetaan, ja tietenkin silloin kaasuautolla voisi olla hyvin suuri nopeus verrattuna perinteiseen mäntämoottorilla varustettuun ajoneuvoon. Tietenkin turbiinin pakokaasujen lämpötila on erittäin korkea, joten sen takia tuollaisen turbiinikäyttöisen auton pakoputki pitää suunnata ylös, jotta ihmiset eivät palaisi tuollaisen auton ajaessa ohitse. Turbiinimoottoreilla varutettujen siviiliautojen kehityksestä luovuttiin niiden korkean polttoaineenkulutuksen sekä myös kovan äänen takia.


Joissain panssarivaunuissa käytetään nykyään turbiinimoottoreita, mutta niiden polttoaineenkulutus on erittäin suuri, joten tuon takia ollaan kokeiltu niin sanottuja hybridiajoneuvoja. Turbiineilla saadaan aikaan valtava tehonlisäys verrattuna normaaliin dieseliin, mutta tuolloin ei pelkällä turbiinilla kannata koko aikaa ajaa, koska noissa ajoneuvoissa nousee silloin polttoaineenkulutus erittäin suureksi. Tämän takia niissä käytetään normaaleja dieseleitä silloin, kun ajetaan normaalisti tiellä, mutta jos tarvitaan lisää voimaa, niin silloin auton kardaaniakseliin kiinnitettyyn turbiiniin johdetaan polttoainetta.


Noissa turbiineissa sitten voidaan käyttää esimerkiksi kaasua, jota johdetaan sinne venttiilin kautta, joka voidaan avata käsin erillisellä kytkimellä. Jos kuljettaja haluaa käyttää turbiinia, niin silloin hän vain kääntää vipua, ja sen jälkeen polttoaineena käytettävän kaasun syöttö turbiiniin käynnistyy. Mutta jos turbiinia ei haluta käyttää, niin silloin on käytössä vain diesel. Kun auto alkaa käyttää turbiinia, niin silloin tietenkin pitää voimansiirto irrottaa auton turbiinista niin, että diesel ei lähde pyörimään mukana, kun auto käynnistää tuon kakkosmoottorin.


Tuon takia autossa pitää olla kaksi kytkintä turbiinin molemmissa päissä, joilla voidaan estää dieseliä tuhoutumasta ylikierrosten vaikutuksesta, ja tuo järjestelmä sitten voi toimia tietokoneen avulla, joka säätää noita kytkimiä sekä siirtää vaihteita, niin että molempia moottoreita käytetään sopivassa suhteessa. Tuossa tietokone-ohjatussa vaihdelaatikossa sitten yhdistyvät sekä manuaalivaihteiston keveys että automaattivaihteiston helppokäyttöisyys. Eli tällaisessa vaihteistossa vaihteiden vaihtamisen suorittaa hydraulinen mäntä, joka siirtää vaihteita niin, että auton kierrosluku pysyy aina optimaalisena.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

The hydrogen-burning supernovas are interesting models.

"Researchers discovered a significant magnesium anomaly in a meteorite’s dust particle, challenging current astrophysical models and suggesting new insights into hydrogen-burning supernovas. (Artist’s concept.)Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, Rare Dust Particle From Ancient Extraterrestrial Meteorite Challenges Astrophysical Models) If the star is too heavy when its fusion reaction starts, it can detonate just at that moment, when its fusion starts. If the collapsing nebula is heavy enough, it can form a black hole straight from the nebula. But if the nebula's gravity is too heavy to  form  the blue giant or too  small  it can collapse  straight  into a black hole . If  the forming star is a little bit larger than the blue supergiants. It can explode immediately when the fusion starts.    The theory of hydrogen-burning supernovas consists  model  of the giant stars that explode immediately after their fusion starts. When the interstellar nebula  falls  it can form

The ancient galaxy mirrors the Milky Way.

"This image shows the galaxy REBELS-25 as seen by the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), overlaid on an infrared image of other stars and galaxies. The infrared image was taken by ESO’s Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA). In a recent study, researchers found evidence that REBELS-25 is a strongly rotating disc galaxy existing only 700 million years after the Big Bang. This makes it the most distant and earliest known Milky Way-like galaxy found to date. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/L. Rowland et al./ESO/J. Dunlop et al. Ack.: CASU, CALET" (ScitechDaily, Astronomers Baffled by Ancient Galaxy That Mirrors Modern Milky Way) Researchers found the youngest Milky Way-type galaxy. The distance to the galaxy is enormous. And the light that comes from that galaxy named REBELS-25 comes from the Universe that is only 700 million years old. The distance to that galaxy is enormous about 236 billion light years. And that means it's a very dista

Transcendence, or the ability to transcendent thinking may grow in teen's brains.

   "New research has discovered that transcendent thinking, which involves analyzing the broader implications of situations, can foster brain growth in adolescents. This form of thinking enhances brain network coordination, impacting developmental milestones and future life satisfaction. The study emphasizes the need for education that encourages deep, reflective thought, underscoring the critical role of adolescents in their own brain development". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) "Scientists at  USC Rossier School of Education’s Center for Affective Neuroscience, Development, Learning and Education (CANDLE) have discovered that adolescents who grapple with the bigger meaning of social situations experience greater brain growth, which predicts stronger identity development and life satisfaction years later". (ScitechDaily, Scientists Discover That “Transcendent” Thinking May Grow Teens’ Brains) The transcendenc